Kommentar von Dr. George Carlo zur “Déanischen Studie”
Schiz et al. 2006

Quelle: omega.twoday.net/stories/3030612 oder http://omega.twoday.net/comments.rdf

| have some very unique personal insight that | would like to share on this new Danish study. | will
have a formal analysis and Safe Wireless Alert out on this by the end of the week. But, here is
important background.

Indeed, John Boice and his colleagues have been on the cell phone industry payroll, and for big
money, since the late 1990's. The money laundering vehicle is the International Epidemiology Institute
- the name sounds like a non-profit by design, but make no mistake, this is a big for-profit enterprise.
When | ran the WTR, the International Epidemiology Institute, with Boice and a fellow named Joe
McLaughlin, applied for funding to do this exact epidemiology study that was released this week. After
much discussion within the WTR, they were refused funding because | felt they were blatantly biased
and had overtly given us the notion that they would always create findings that were favorable to the
industry. They thought that is what we wanted in the WTR -- they thought they were playing to the
audience. But, they were wrong. When we refused to give them funding to do work, they wen t directly
to the industry with the same pitch, and were hired. They were able to make good on their pitch of
being able to put "put all of this under the radar" by further laundering the industry support money
through the Danish Cancer Registry. This is the pitch that was given to me personally and directly. |
still have their proposal.

The study released this week is the second such study with the same "spin on the findings" from this
group of investigators. In 2001, they also had "one of the largest studies to date", and Boice went on a
bit of a television tour -- paid directly by the industry -- to blunt the effects of my Cell Phones: Invisible
Hazards in the Wireless Age book tour. | faced off with him a couple of times on T.V. most notabley on
John Gibson's news show on MSNBC. It is interesting that MSNBC is also asleep at the switch on this
one.

Interestingly, the other person quoted in the news reports on this study -- and | am certain his name
was given in the press package released by the industry for the study as that is common practice to
make sure there is "independent corroboration” -- is Joshua Muscat. Muscat worked for me under the
WTR. Muscat blatantly changed his data after his studies were completed under pressure from the
industry. Specifically, Muscat's work -- peer reviewed and completed according to a specific protocol
under the WTR -- identified a near tripling in the risk neuroepithelial tumors and a correlation between
the side of the head where the phones were used and the side of the head where the tumor was
located that were both statistically significant. | speak of these findings in my "Cell Phones" book
because they were the findings in the final peer-reviewed report of the data. The findings of a
statistically signifi cant increase in neuroepithelial tumors and significant tumor laterality concordance
were the official findings of the WTR. However, the industry hired an epidemiologist named Linda
Erdreich to participate in the peer review. Under her influence, Muscat's data "mysteriously" changed -
- not once, but twice. First, in the report Muscat gave at the Second State of the Science Colloquium --
and published in the book that contains all of the papers presented at the Long Beach Colloquium in
June 1999 -- the statistically significant correlation between side of the head where tumors were and
side of the head where phones were used disappeared. Then, yet again, in the paper that he
submitted to the Journal of the American Medical Association, the data were further altered so that the
statistically significant increase in tumor risk disappeared as well. Both of these alterations in the data
were flagrant breaches of the peer-reviewed scientific protocols that were intended to guide that
research. In a letter to the editor of JAMA before the study was published, | pointed these
inconcistencies out and indicated that | was the funder of the study. The journal ignored the letter and
went forward with the publication. Clearly, the industry carefully orchestrated the Muscat fraud so that
the data that were "published" in JAMA carried no statistical significance. The press release for that
study carried the "no statistical findings" heading. Of course, all of these data manipulations are
evident in published papers, but no one has chosen to raise the issue in the media.

Interestingly, when the Muscat JAMA study was released in January 2001, there was another "high
credibility" companion paper released in the industry package along with it to support the "no cancer
from cell phones" spin. That study, done by Inskip et al., was realeased two weeks early at the request



of the industry, so that there would appear to be two leading journals debunking the cell phone-cancer
hypothesis at the same time. They were all bundled into one package that was sprung on me one
night when | was being interviewed by Dan Rather of CBS News. In that paper, Inskip himself pointed
out that the study did not any tumors that were within the range of exposure to the cell phone near
field plume. However, even with the admitted shortcoming that the data were only marginally relevant
to actual cell phone induced radiation exposures, it was lauded as another cell phone safety harbinger
in the press package. And, who was that Jo urnal who agreed to release the study early under
pressure from the cell phone industry? You guessed it, the Journal of the National Cancer Institute.
And, who had just left the payroll of the National Cancer Institute who runs the journal at the time? You
guessed it -- John Boice.

Finally, also now circulating in the press package as part of this latest study are comments from
Michael Thun of the American Cancer Society. He is using this as an entre to get in the news to raise
some money for ACS. His take -- the studies show no risk. Of course, what people don't know is that
in 2002, scientists from the American Cancer Society testified in brain cancer litigation in Federal
Court in Baltimore, Maryland on behalf of the cell phone industry. They would want you to believe that
no one was paid for that testimony. However, shortly after that, a report was released by the American
Cancer Society that included cells phones as one of the greatest cancer myths. So blatant was this
connection between the American Cancer Society and the cell phone industry, that last year, when
Sanjay Gupta of CNN ran a story about the belief of Johnnie Cochran's surgeon that his fatal brain
tumor was due to his cell phone use, the indust ry did not even reply in the story. Instead, they simply
referred to and quoted the American Cancer Society's report on cell phones being one of the cancer
myths. Thus, they used the American Cancer Society paper as a public relations shield.

Everything | say here is fully documented by publicly available information. But, it is so diffuse that it is
difficult for folks to connect the dots. Inexplicably, there remains a peculiar absence of investigative
journalists who are working on uncovering the full breadth and depth of the industry's orchestrated
manipulation program. Where are Woodward and Bernstein when you need them?

Am | callling out some very prestigious groups and openly showing their conspicuous unethical
behavior, questionable integrity and disregard for public health? You bet | am. The Danish Cancer
Registry, John Boice, Joshua Muscat, Michael Thun, Linda Erdreich, the Journal of the National
Cancer Institute, the Journal of the American Medical Association and the American Cancer Society
have ties to the telecommuncations industry that compromise their ability to provide meaningful
information on this important public health issue. As sad as it is, this is a "follow the money" exercise
that is yet another example of public health being compromised by industry subterfuge.

Please feel free to pass this word.

Dr. George L. Carlo

Science and Public Policy Institute

1101 Pennsylvania Ave. NW -- 7th Floor
Washington, D.C. 20004
http://www.sppionline.org

202-756-7744




